Wizytówki- ważny element reklamy. Co powinny zawierać wizytówki standardowe?

 Wizytówki są nieodłącznym elementem tworzenia wizerunku firmy. Pozwalają w atrakcyjny sposób zaprezentować zakres działalności oraz dane kontaktowe, a mały format czyni je niezwykle poręcznymi.  Dzisiaj są bardzo popularne i zapewne każdy z nas miał z nimi do czynienia. Skąd jednak się one wzięły i jaka jest ich geneza pojawienia się w Europie?

 

Historia wizytówki

Według oficjalnych, a przede wszystkim potwierdzonych źródeł, wizytówki pojawiły się po raz pierwszy w okolicach XV wieku w Chinach. Były wyrabiane ręcznie i kaligrafowane na jedwabiu i papierze ryżowym. Chińscy urzędnicy mieli obowiązek posiadania wizytówek ze swoim imieniem i nazwiskiem oraz pełnioną funkcją. Ale w jaki sposób trafiły one do Europy? Prawdopodobnie za pośrednictwem podróżnika Marco Polo, który otrzymał je od Mandarynów. I tak oto zaczęła się ekspansja wizytówek poza Azję. 

 

Wizytówki początkowo zdobyły popularność w Europie w szczególności we Francji za czasów XIV oraz we Włoszech. Szybko stały się symbolem arystokracji, dopasowywały się w snobizm, były bogato zdobione, miały bujne wzory i rysunki (np. posiadłości czy mini portrety). Chętnie korzystano z nich w celach takich jak zapowiedzenie swojej wizyty. Goniec czy inny wysłannik przybywającego gościa dostarczał wizytówkę na dwór. Podczas samej wizyty zdarzało się również, że wizytująca dama wręczała swój kartonik tamtejszej pani domu. Również po przybyciu w gościnę dama miała obowiązek wręczyć swoją wizytówkę na ręce tamtejszej gospodyni. 

 

Rozpowszechnienie wizytówek miało miejsce w momencie wynalezienia druku. Technika szła do przodu, korzystano z wielu różnych rozwiązań i technik- od offsetu, przez chromolitografię, aż do…fotografii. Fotografia też przeżywała wtedy swój rozkwit, więc można się domyślać, że koszty były naprawdę wysokie. Na przełomie XVIII i XIX wieku każdy szanujący się dom miał na wejściu wizytownik, gdzie zbierano kartoniki od przybywających gości. Bardziej marketingowy charakter wizytówki zyskały dopiero pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. 

Znaczenie wizytówki we współczesnym świecie

Dzisiaj już nikt nie posyła gońca z zapowiedzią wizyty, ani nie zbiera wizytówek od gości, natomiast faktycznie spora część firm wyposaża w nie swoich pracowników. Przeważnie są to pracownicy biurowi czy handlowcy oraz oczywiście kadra zarządzająca, a więc osoby które mają bezpośredni kontakt z Klientami czy kontrahentami. Wizytówki standardowe będą zawierać więc logo i nazwę firmy, podstawowe dane teleadresowe oraz imię, nazwisko i funkcję danej osoby. Zdarza się również, że na wizytówce możemy przeczytać kilka słów na temat rodzaju działalności firmy, stopień czy tytuł naukowy czy mapkę dojazdu. Tak naprawdę przy projektowaniu kartonika ogranicza nas jedynie wyobraźnia i …miejsce.

 

Rozmiar wizytówek - jakie ma znaczenie

 

No właśnie, poświęćmy chwilę rozmiarowi wizytówek. Z reguły są one niewielkie, mają kilka cm długości i dzięki swojej poręczności zdobyły taką popularność. Z łatwością zmieszczą się do kieszonki w torebce, portfela czy kieszeni. W zależności od kraju ich wielkość jednak może się różnić. Standardowa wizytówka w Polsce będzie miała rozmiar 90x50mm. Te wymiary są równocześnie najbardziej spopularyzowane w takich krajach jak Rosja, Czechy, Słowacja, Węgry czy Mołdawia. Spora część polskich drukarni w swojej ofercie podstawowej ma także do wyboru wizytówki w formacie „euro standard”. Pod tym pojęciem kryje się wymiar 85x55mm. Jest on standardem dla zachodniej Europy,

 a więc Niemiec, Hiszpanii, Francji czy Wielkiej Brytanii. Z kolei w Stanach i Kanadzie najczęściej spotkamy się z wizytówkami o wymiarach 89x51mm. 

 

Co można jeszcze powiedzieć o wizytówkach standardowych i co oferują nam drukarnie?

 

 Decydując się na wydruk wizytówek powinniśmy sprecyzować parametry na jakich nam zależy. 

W zależności od treści i grafik, a w zasadzie ich ilości musimy zdecydować czy potrzebujemy wizytówek jednostronnych czy dwustronnych. Przeważnie różnica cenowa pomiędzy nimi jest niewielka. Jeśli ten wybór zostanie już podjęty, warto zapoznać się z rodzajem uszlachetnień, które możemy zamówić.

 

Nie są one oczywiście koniecznością. Wizytówka standardowa to z reguły ta, która nie jest uszlachetniona, a więc nie jest pokryta żadną folią, nie użyto lakieru UV, złocenia, tłoczenia czy lakieru 3D. Jeśli jednak chcemy czymś ją wyróżnić, powinniśmy zdecydować się na któreś z rozwiązań oferowanych przez drukarnie. Najbardziej popularnym i podstawowym uszlachetnieniem jest foliowanie. Zazwyczaj do wyboru mamy wykończenie błyszczące, matowe oraz Soft-Touch. Bardziej zaawansowanymi formami zdobienia jest hot-stamping, czyli złocenie specjalną folią, tłoczenie oraz lakier wybiórczy UV. Dzięki tym technikom jesteśmy w stanie wyróżnić którąś część projektu (np. logo). Możemy mieć pewność, że dzięki temu nasza wizytówka zostanie bardziej zapamiętana, niż standardowy kartonik zawierający po prostu dane. Jest ona w końcu jednym z elementów tworzenia całego wizerunku nas samych czy też firmy, którą reprezentujemy. 

Ilość sposobów na ozdobienie wizytówek ciągle rośnie, drukarnie prześcigają się w coraz to nowszych pomysłach, z którymi wychodzą do Klientów. Żeby nie przedobrzyć, warto przypomnieć sobie polskie przysłowie „czasem mniej, znaczy więcej”. Mnogość uszlachetnień może wyglądać kiczowato i mimo wydanej sporej sumy pieniędzy…tanio. Przy tworzeniu swojej wizji projektu warto zachować umiar. 

Standardowe wizytówki warto wybrać jeśli szukamy czegoś budżetowego, a nasza wizytówka ma tak naprawdę za zadanie jedynie przekazać dalej nasze dane oraz ewentualny kontakt. Tutaj najważniejsze jest tak naprawdę to, żeby zachować podstawowy format, dzięki któremu osoba, której ją wręczamy mogła łatwo ją schować i przechowywać bez ograniczania miejsca. 

 

Gdzie wydrukować wizytówki?

 

Decydując się na druk wizytówek, warto oddać to w ręce profesjonalistów. Możemy rozejrzeć się po lokalnych drukarniach i popytać o ceny oraz możliwości, które oferuje. Jednak to nie jest oczywiście konieczność. Jeśli w naszej miejscowości nie ma zakładu poligraficznego, zawsze zostaje nam internet. Wizytówki online to najpopularniejszy produkt zamawiany w drukarniach wysyłkowych, więc nie będzie żadnego problemu z załatwieniem tej kwestii bez konieczności wychodzenia z domu. Większość z nich oferuje w cenie druku sprawdzenie plików przez dział graficzny. W razie ewentualnych błędów przygotowanego projektu, zostaniemy poinformowani o tym i będziemy mogli nanieść poprawki. Jeśli projekt jest w porządku, przekazywany jest on do druku. Wizytówki drukowane są zarówno w druku offsetowym jak i na maszynach cyfrowych, przeważnie na całych arkuszach. Pojedyncze użytki są zmontowane w taki sposób, żeby łatwo było je pociąć na już gotowe kartoniki. 

 

 Nasza drukarnia LuckyPrint szczególnie poleca się w kwestii wydruku wizytówek. LuckyPrint to drukarnia internetowa, która powstała aby zapewnić Państwu kompleksową obsługę poligraficzną. Specjalizujemy się zarówno w druku offsetowym jak i cyfrowym. Od początku naszej działalności naszym priorytetem jest jak najwyższa jakość świadczonych przez nas usług. To co wyróżnia nas spośród konkurencji to przede wszystkim propozycja pełnego procesu poligraficznego. Dysponujemy studiem graficzny, w którym pracują prawdziwi specjaliści w swoim fachu. Możemy poprawić istniejące już projekty, lub zaprojektować wizytówkę od podstaw, w tym sam logotyp. Wieloletnie doświadczenia w poligrafii daje nam możliwość fachowego doradztwa w zakresie doboru papieru, uszlachetnień czy samego projektu. Profesjonalne wykonanie zlecenia jest naszą misją.

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą, w której znajdziecie Państwo wizytówki w formatach 90x50mm oraz 85x55mm, a także dopasowane do nich pudełeczka. Na specjalne zamówienie możemy jednak wydrukować wizytówki w dowolnym formacie oraz kształcie. Do wyboru mają Państwo pełną gamę uszlachetnień i technik zdobień. Oferujemy nakłady już od 100 sztuk, dzięki czemu jesteśmy w stanie obsłużyć nawet te niewielkie firmy, które nie potrzebują wielonakładowych ilości.