Czym się różnią katalogi klejone od szytych

Katalogi to efektowny i elegancki sposób na prezentację swoich produktów lub usług w jednym miejscu. Mimo, iż sprzedaż i marketing coraz częściej odbywają się wyłącznie za pośrednictwem kanałów online, to jednak wielu Klientów wciąż woli przejrzeć ofertę w tradycyjnej formie drukowanej. Na stronach katalogu można przedstawić pełną gamę swojego asortymentu, wraz z opisem i zdjęciami. Są świetnym nośnikiem reklamy podczas targów czy bezpośrednich spotkań z Klientami. Broszury te, mogą również posłużyć za menu w restauracji, portfolio czy instrukcję obsługi.

 

W swojej ofercie drukarni posiadamy katalogi- klejone oraz szyte. „Czym się one różnią? Który Państwo polecają?” To dosyć często zadawane pytania. Istotnych różnic jest kilka. Postaramy się je opisać i wyjaśnić, na co zwrócić uwagę przy ich zamawianiu.

 

Druk katalogów to dosyć długi proces. Folder reklamowy potrzebuje co najmniej kilku dni, żeby trafić w ręce Klienta docelowego, dlatego zanim zdecydujemy się na ten krok, warto zastanowić się czego właściwie potrzebujemy i jak to ma wyglądać.

 

Rodzaje katalogów - jaki katalog będzie odpowiedni dla Ciebie?

Katalogi z reguły dzielą się na dwa rodzaje- szyte i klejone. Zdarzają się drukarnie oferujące oprawę szyto-klejoną lub spiralowaną, lecz są to rzadziej wybierane rozwiązania. Podstawowa różnica we wspomnianych wyżej katalogach to oczywiście sposób w jaki są one zebrane w całość.

 

Oprawa szyta, zwana inaczej zeszytową to nic innego jak zszycie stron i okładki za pomocą specjalnego druciku. Wydrukowane składki folderu są wkładane w środek, jedna na drugą a następnie łączone są na grzbiecie zszywkami. Jest to dużo tańsza opcja niż klejenie. Powodem jest przede wszystkim kwestia maszyn. Te używane do oprawy zeszytowej są mniej energochłonne niż te stosowane do oprawy klejonej. Nie stosuje się przy nich grzałek do podgrzewania kleju czy też wyciągów. Do wyboru mamy także rodzaj szycia: zszywka prosta lub szycie oczkowe (eurozszywka), które dodatkowo umożliwiania wpięcie folderu do segregatora. W większości przypadków katalog można zszyć zarówno po krótkim jak i po długim boku.


 

Oprawa klejona. Czyli jaka?

To nic innego jak połączenie za pomocą specjalnego kleju okładki i stron broszury. W drukarniach najczęściej stosowany jest klej PUR (poliuretanowy), który jest bardzo elastyczny i możemy być pewni, że całość będzie trwała i wytrzymała, nawet przy częstym użytkowaniu katalogu.

 

Skąd mamy wiedzieć, który z nich będzie dla nas odpowiedni? To nie takie skomplikowane jak się wydaje. Przede wszystkim, najważniejsza sprawa to ilość stron, którą mamy zaplanowaną. Jeśli katalog jest zwięzły, krótki, z założenia ma zawierać niewielką ilość treści/zdjęć/materiałów, to wtedy zalecany jest katalog szyty.

 

Z reguły drukarnie oferują szycie do maksymalnie 48-60 stron. Zależy to też od preferowanej specyfikacji papieru. Jeśli chcemy zastosować grubszy papier np. 350 g dla okładki i 170g dla środków, to wtedy zszyć można mniejszą ilość stron niż przy wybraniu dla całości gramatury 130 czy 170g. Jeśli natomiast oferta, którą chcemy zaprezentować w katalogu jest znacznie szersza, rozwiązaniem jest katalog klejony. Pomieści on dużo więcej treści. Możemy zadrukować blisko 300 stron!

 

Pierwszym krokiem w przypadku kiedy zdecydujemy się na zlecenie drukarni wydruku katalogów, powinno więc być ustalenie tego co chcemy w nim zamieścić, czy zmieścimy się w oszczędniejszym folderze szytym, czy jednak nasza oferta jest na tyle rozbudowana, że warto zainwestować w grubszy katalog klejony.

 

Jeśli już ta decyzja zostanie podjęta, należy zastanowić się nad formatem broszury. Czy ma być to A4 czy może mniejszy i bardziej poręczny A5? Sam projekt powinien być spójny z identyfikacją wizualną firmy, zawierać elementy kojarzące się bezpośrednio z marką (np. logo, kolorystyka).Spójność ta jest bardzo ważna, zwłaszcza, że większość z nas jest wzrokowcami i coś utrwala się w naszej pamięci lepiej, jeśli często na coś patrzymy.

 

Przy projektowaniu, warto najpierw zapoznać się z wymaganiami technologicznymi. Każda drukarnia ma swoje własne preferencje co do przygotowania plików do druku. Jedna będzie prosić o rozkładówki i 5mm spadu, a inna o pojedyncze strony i 3 mm spad. Przeczytanie instrukcji uchroni nas przed niepotrzebnymi poprawkami, stresem lub co gorsza, błędami w druku.

Dlaczego druk katalogów warto zlecić profesjonalistom

Druk katalogu warto zlecić profesjonalistom. Większość drukarni oferuje w cenie druku sprawdzenie plików przez grafików. W razie ewentualnych błędów co do spadów, wymiarów czy rozdzielczości będą oni w stanie je wyłapać i poinformować nas co należy poprawić.

 

LuckyPrint to drukarnia internetowa, która powstała, aby zapewnić Państwu kompleksową obsługę poligraficzną.

 

Specjalizujemy się w druku offsetowym oraz cyfrowym, w tym w wydruku katalogów. To co wyróżnia nasza ofertę katalogów i odróżnia nas od konkurencji to przede wszystkim pełen proces wydawniczy od przygotowania projektu graficznego, poprzez druk, aż po obróbkę introligatorską. Pozwala to na skrócenie czasu produkcji, utrzymanie konkurencyjnych cen oraz efektywniejsze dostosowanie się do rosnących potrzeb Klientów.

Wieloletnie doświadczenia w poligrafii daje nam możliwość profesjonalnego doradztwa w zakresie doboru optymalnego materiału oraz sposobu wykonania wszelkiego rodzaju publikacji.

 

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Lucky Print, w której znajdziecie Państwo oba rodzaje katalogów, dostępne w formatach:

  • A4 (297x210mm),
  • A5 (148x210mm),
  • A6 (105x148mm),
  • DL (99x210mm)
  • kwadrat 210x210mm.

 

Na specjalne zamówienie możemy przygotować inny format dostosowany do indywidualnych potrzeb.

 

Do Państwa wyboru pozostają gramatury papieru (od 130 do 350g), a także rodzaje uszlachetnień okładki (folia błysk lub folia mat). Podobnie jak w przypadku formatu, możemy zaproponować inne, niestandardowe uszlachetnienia.- np. folię Soft-Touch, lakier wybiórczy UV, tłoczenie czy złocenie (hot-stamping). Nie zamykamy się na żadne rozwiązania i chętnie podejmujemy się tych nieszablonowych.

 

Druk katalogu mimo, że nie jest procesem krótkim i łatwym, daje jednak dużo satysfakcji, szczególnie wtedy, gdy w rękach trzyma się gotowy folder, a Klient jest zadowolony z efektu naszej pracy.